Napriek tomu som rád, že som bohatší o nové skúsenosti a neľutujem to. Ostatným však jednoznačne radím, že najrozumnejšie je, aby vám refinancovanie vybavoval finančný poradca.
Nižšie píšem ako sa vyhnúť situáciám, ktoré skomplikoval spomínaný ľudský faktor.
1. Vyberte si starostlivo zamestnanca banky. Nezabezpečíte si tým, že keď ho budete potrebovať, tak ho v banke aj nájdete, ale zvýšite si šancu ho tam nájsť (tip z vlastnej skúsenosti: zamestnanec by mal byť bezdetný. Ak má deti, je obrovské riziko, že nebude zo dňa na deň v práci.)
2. Zistite si, ktorý zamestnanec banky je skúsený. Vetrom ošľahaný. Tým si nezabezpečíte istotu, že všetko pôjde ako po masle, ale len predpoklad, že to môže mať ľahší priebeh.
3. Keď si zamestnanec preskenuje potrebné dokumenty, skontrolujte, či to urobil správne. Kontrolujte ho. Nezískate tak istotu, že bude všetko ako má byť, ale môžete tak znížiť počet chýb, ktoré napácha ľudský faktor.
4. Ak spájate viac úverov, prineste si potrebné zmluvy a oznámte zamestnancovi banky, že potrebuje preskenovať všetky.
5. Ak si dáte robiť znalecký posudok na nehnuteľnosť, tak v banke odovzdajte obidve kópie.
6. Ak si dáte urobiť vyčíslenie zostatku istiny starého úveru, tak si vypýtajte kontakt a vyvolávajte im, či to majú už pripravené. Pasívne nečakajte.
7. Ak Vám sľubujú preplatenie nejakých výdavkov, tak sa opýtajte, či to preplatia v plnej výške. To len tak neoznámia!
8. Ak čerpanie úveru pripadne na deň, kedy je sviatok a zamestnanec Vám povie, že to pri čerpaní nevadí, tak mu oznámte, že to vadí. Povedzte mu, že ani bankový systém počas sviatku nepracuje. Najskôr bude doma s rodinou. S ostatným software-om.
9. Zamestnancovi banky oznámte (skôr ako deň po tom ako ste už mali čerpať úver), že potrebuje aj vyčíslenie druhého úveru, ktorý spájate do novej hypotéky.
10. Poriadne znížte z nárokov, čo sa týka informovania. Povedia Vám minimum. Ak sa aj opýtate, informujú Vás, ale neúplne. Aj pri maximálnej snahe sa čo najviac informovať môžete očakávať, že bude nejaká dôležitá informácia nepovedaná. Snaha o maximálnu informovanosť je zo strany zamestnancov banky minimálna.
11. Na každú výhodnú ponuku sa pozerajte až neprimerane kriticky. To je aj to, čo dostanete. Nehovorím, že ju nedostane nikto. Dostane. Mizivé percento. Pravdepodobnosť, že nebudete patriť medzi to mizivé percento, hraničí s istotou. Aj pri maximálnom kritickom prístupe sa nájde rezerva a banka Vám prejde cez rozum.
12. Ak aj urobíte kroky na predchádzanie neželaných situácii, tak nezúfajte, iste Vás prekvapí neželaná situácia a to rovno taká, ktorej ste sa snažili vyhnúť.
Ďakujem za pozornosť :-)